Neztraťte sílu svých odkazů

22. 4. 2025
Tomáš Orviský

Migrace na nový e-shop na míru s sebou přináší řadu výzev, jejichž řešení je potřeba dobře promyslet a naplánovat. Jednou z nejdůležitějších je zachování organické návštěvnosti, jež má zásadní vliv na tržby. Její podcenění při migraci často vede k výraznému poklesu návštěvnosti z vyhledávačů. V tomto článku předpokládáme, že nové e-shopové řešení vzniká na základě kvalitní předimplementační analýzy, která zohledňuje klíčová slova, fráze, informační architekturu a SEO doporučení pro vývojáře.

SEO audit před migrací

Abyste nepřišli o důležité pozice a silné landing pages, je nutné mít detailní přehled o stávajících URL, které přivádějí návštěvnost nebo mají vysokou hodnotu. Seznam si snadno vytvoříte pomocí SEO auditu – my využíváme kombinaci nástrojů Google Analytics, Google Search Console a Sitebulb.

Doporučujeme do procesu zapojit i marketingový tým, protože se může stát, že některé přistávací stránky vznikly „neoficiálně“ – například jako pomocné vstupy pro kampaně, a přesto přinášejí výsledky.

Dále je důležité zjistit, kdo na vás odkazuje – tedy zmapovat zpětné odkazy. K tomu doporučujeme nástroje jako Ahrefs.

Jakmile máte seznam důležitých URL, můžete po dokončení migrace pomocí interního nástroje nebo jednoduchého skriptu otestovat, zda všechny stránky vracejí správné HTTP kódy. Pokud takový nástroj nemáte, klidně se obraťte na ChatGPT – pomůže vám jednorázový skript vytvořit.

Zachování URL adres a obsahu

Alfou a omegou je nepřijít (ideálně o žádnou) zaindexovanou stránku ve vyhledávačích. Především se chceme vyhnout situaci, kdy by odkaz směřoval na neexistující stránku. Ideální je situace, kdy se nemění struktura URL, nicméně to není vždy možné. Někdy je navíc rozumější vymyslet lepší a přívětivější strukturu pro zlepšení orientace na e-shopu. V takových případech je potřeba zajistit přesměrování (301) na nové URL.

Doporučujeme také zachovat strukturu a metadata obsahu – zejména title, meta description, H1 nadpisy a logickou strukturu textu. 

Jak migraci řešíme v 3IT (Redirect mapping)

Naše e-shopová platforma Optimus má připravenou administraci pro SEO, kde si můžete mimo jiné nastavit i přesměrování. Většina e-shopů má ovšem oproti klasickým webům řádově více odkazů, proto máme připraveny nástroje, které hromadně nastavují přesměrování.

Přesměrování se snažíme řešit hromadně a ušetřit tak spoustu času, který můžete věnovat činnostem.

Zboží

Často vycházíme ze sitemapy původního e-shopu, a interním nástrojem mapujeme původní URL zboží na novou URL adresu. Komplikovanější to je v případech, kdy se mění logika zobrazení variant produktů, seskupení produktů pod jednu hlavní kartu, práce se sadami produktů atp. Na to vše jsme ale připraveni, není to pro nás nic nového a víme jak na to.

Kategorie

Kategorie / skupiny zboží a jejich URL párujeme semiautomaticky. Záleží, zda se na novém e-shopu na míru v rámci předimplementační fáze navrhla upravená informační architektura. Zde k věci přistupujeme individuálně dle rozdílů ve strukturách. Na pomoc si samozřejmě bereme data z Google Analytics a Google Search Console, protože nás zajímají všechny indexované stránky včetně zaindexovaných výsledků filtrace zboží nad kategorií.

Obsahové a další stránky e-shopu

Mapování těchto typů stránek je velmi individuální, můžeme automaticky namapovat např, celý blog/magazín, slovník pojmů Q&A a další obsahové celky. Někdy si klient chce mapovat věci sám 1:1 po vlastní kontrole/revizi/aktualizaci obsahu. Pro oba přístupy je naše řešení Optimus připraveno.

Průběžné testování

Během implementace pracujeme s testovací/staging doménou, kde si klient může přesměrování vyzkoušet a otestovat seznam důležitých URL. Platí pravidlo: dvakrát měř, jednou řež.

Po otestování přesměrování doporučujeme plánovat spuštění migrace v období s nižší návštěvností, protože vyhledávače potřebují čas na zaregistrování změn.

Kontrola a monitorování

Po spuštění nového řešení je vhodné průběžně kontrolovat analytické nástroje jako například Google Search Console, interní e-shopový SEO monitoring návratových HTTP kódů. Užitečné je i sledování konverzí a událostí v Google Analytics.

Existuje i spoustu SEO nástrojů, které Vám pomohou odhalit chyby, které mohly během migrace nastat jako například odkazy na neexistující stránky. Patří mezi ně například Screaming Frog nebo Sitebulb, které používáme v rámci celého procesu spuštění nového e-shopu na míru.

Dodržení těchto kroků pomůže minimalizovat dopady migrace a zachovat si cennou návštěvnost. Přesměrování stránek je však pouze jedna subkategorie oblasti SEO, které je nutné věnovat zvýšenou pozornost a péči při přechodu e-shopu na nové řešení. V 3IT máme odlazený proces, na kterém jsme pracovali s mnoha SEO specialisty a online marketingovými agenturami tak, aby potenciál nového řešení byl po spuštění co největší.

Nezávazná schůzka, kde Vám zdarma poradíme a navrhme řešení

Další

ČLÁNKY