Regulace, férovost a duševní balanc. To jsou klíčová slova, která v našem rozhovoru o budoucnosti české e-commerce zdůraznila právnička Petra Dolejšová. Řekneme se si něco taky o GPSR, nové evropské regulaci bezpečnosti výrobků, která podle ní přinesla hlavně byrokratickou zátěž a nepřiměřené požadavky, které poctivé podnikatele jen frustrují. Jak se s tím e-shopaři mohou vypořádat, na co si dát pozor při výběru dodavatelů a proč je důležité zachovat si v podnikání pragmatický přístup? To vše se dozvíte v našem rozhovoru.
GSPR – Proč podle Tebe tato regulace vznikla a jaké má dopady na výrobce, prodejce/eshopaře a koncové zákazníky?
Nařízení přišlo v rámci balíčku, na kterém Evropa dlouho vyšívala/vyšívá. Obecně jde o tlak na ochranu zákazníka v době internetu. Možná ale nejsem ideální člověk pro tuhle otázku, protože můj názor je, že v tomhle případě se to prostě přehnalo. GPSR přineslo spoustu další byrokracie a zákazníky podle mě neochrání. Podvodné/šuntové e-shopy byly, jsou a budou, tohle je rozhodně nezastaví a je primárně na bdělosti nás lidí, abychom si ověřovali kde a co nakupujeme. Samozřejmě s tím rizikem, že se občas spálíme. To je zkrátka život. A daň za online svět.
Které typy výrobků vlastně podléhají požadavkům GSPR?
Vztahuje se na výrobky, pokud nejsou z hlediska bezpečnosti regulované už jiným předpisem (to jsou třeba zdravotnické prostředky, léčiva apod.)Jinak GPSR bere v úvahu i kybernetickou bezpečnost, což znamená, že třeba i chytré produkty musí být odolné vůči hackerským útokům, pokud by ohrozily bezpečnost uživatele.
Jaké kroky by měl výrobce/distributor/e-shop podniknout, aby dělal vše v souladu s GSPR?
Tady je toho víc a je to různé. Doporučila bych mrknout na můj článek na blogu, kde ty povinnosti vyjmenovávám podle toho, kdo přesně jsi. Jsou to povinnosti od vytváření dokumentace po doplnění některých informací na e-shop.
A co by si měl ověřovat eshopař při nákupu zboží od svých dodavatelů? Jak by měl reagovat, když zjistí nesoulad?
Co kontrolovat:
- má produkt CE označení, pokud ho má mít?
- jsou na produktu povinné informace (výrobce, adresa, e-mail, identifikace výrobku)?
- existuje EU zástupce výrobce (pokud je zboží ze zemí mimo EU)?
- má kopii technické dokumentace?
Pokud zjistí nesoulad, je potřeba prodej produktu pozastavit, dokud to nebude v pořádku. Pokud jde o nějaké vážné riziko, měl by e-shop informovat ČOI.
O GSPR jsme si řekli to hlavní. Co je to hlavní z pohledu Petry, na co by se měl letos e-shopař zaměřit?
Duševní balanc, férovost a pragmatický přístup. I k právním regulacím.
Kam podle Tebe z pohledu odborníce na právo i z pohledu zákazníka, kráčí česká e-commerce?
Z pohledu práva větřím frustraci z přeregulování hlavně u těch podnikatelů, co se snaží dělat věci poctivě. A to je prostě strašně špatně.






